• Fri brevfrakt (spårbart från 59kr)
  • Snabba leveranser
  • Öppet köp i 90 dagar

 Fri brevfrakt

 90 dagars öppet köp

1. Allmänt

1.1

Dessa allmänna villkor (“villkoren”) gäller när du som kund (”du”) gör en beställning via www.skalhuset.se, och tillhörande sidor (”hemsidan”). Avtal ingås mellan dig och Lowwi AB, organisationsnummer 556881-9238 (”SkalHuset”). Övrig information om SkalHuset samt kontaktuppgifter framgår på hemsidan. 

1.2 

SkalHuset godkänner inte, enligt svensk lag, kreditköp till personer under 18 år. För att kunna beställa på hemsidan måste du ha fyllt 18 år. SkalHuset förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (exempelvis om du uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).

1.3

SkalHuset reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på hemsidan, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar eller felaktigt lagersaldo. SkalHuset förbehåller sig rätten att korrigera samt uppdatera felaktig information när som helst. 

Observera att de press-/produktbilder som används på hemsidan endast ger en indikation av hur produkten ser ut. På grund av ljussättning, tillverkningsmaterial och inställningar på bildskärm, kan färger och nyanser skilja sig från bild till fysisk vara i dagsljus. Detta gäller till exempel nyanser av silver och guld samt ljusare färger såsom champagne eller beige. Vi strävar efter att använda bildmaterial som på bästa sätt ger en så verklighetstrogen bild av produkten som möjligt. Ett fåtal bilder är retuscherade för att på bästa sätt spegla verkligheten.

I vissa fall kan design av varor skilja sig något från produktbild. Detta beror på att tillverkare utvecklar sina produkter kontinuerligt och ibland justerar detaljer under produktionsfasen. Ett bra exempel på detta är skärmskydd som i vissa fall har heltäckande skydd för mobiltelefonens kameraoptik istället för en öppning. Produktens kvalitet är dock alltid likvärdig eller förbättrad.

Alla bilder på hemsidan ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanterat återge det antal varor kunden erhåller eller varans exakta utseende. 

1.4

Hemsidan och allt innehåll på hemsidan ägs av SkalHuset eller dess licensgivare. Genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar är informationen skyddad. Produktnamn, varumärken, bilder, firmanamn, grafik, design, layout samt information om tjänster, varor och annat innehåll får inte kopieras eller användas utan skriftligt godkännande av SkalHuset.se.

 

2. Beställning och Avtal

2.1 

När du genomför ett köp godkänner du våra köpevillkor samt vår integritetspolicy. Du godkänner därmed att du som kund tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter samt cookies, enligt SkalHusets integritetspolicy.

2.2 

Ett avtal om köp ingås först när SkalHuset bekräftat din beställning och du mottagit en orderbekräftelse från SkalHuset via e-post. SkalHuset rekommenderar dig att spara orderbekräftelsen för eventuell kontakt med vår kundtjänst. Fram till dess att din beställning bekräftats av SkalHuset kan du återkalla din beställning. Om du återkallar din beställning kommer SkalHuset återbetala alla eventuella betalningar du eller dina betal- eller kreditkortsföretag gjort för beställningen.

2.3 

Om du har beställt fel produkt eller vill ångra ditt köp, kontakta oss omgående så ska vi försöka stoppa ordern. Vi rekommenderar då att du ringer oss på 010-1889909, eller chattar in till oss (här på hemsidan, alternativt Facebook Messenger). Tyvärr kan vi inte garantera att din order hinner stoppas. 

Om telefonen och chatten är stängd kan du skicka ett mail till support@skalhuset.se med rubriken "Brådskande - Avbryt order". Inkludera då ditt ordernummer och eventuell ytterligare information.

 

3. Betalning, priser och avgifter

3.1 

På SkalHuset kan du välja att betala med CollectorBank eller Swish.

I samarbete med Collector Bank AB erbjuder vi betalning med Collector Checkout. Collector Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan direktbank- och kortbetalning, Swish, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet. Kort- och bankbetalning sker smidigt utan att du behöver lämna sidan.

Faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig via e-post. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet.

För att kunna välja faktura eller delbetalning måste du ange din folkbokföringsadress som leveransadress och du ska ha fyllt 18 år vid beställningstillfället. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.

minasidor.collector.se kan du se alla dina obetalda fakturor från Collector Bank.

Fullständiga villkor kan du hitta på: Allmänna villkor för faktura och kontokredit samt Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation.

3.2

SkalHuset erbjuder alltid gratis brevfrakt samt ett flertal spårbara fraktmetoder.

PostNord Brev: 0 kr - Det förvalda alternativet skickas som ett vanligt brev med posten (ej spårbart). Levereras inom 1-3 vardagar. Beroende på försändelsens storlek kan den levereras direkt till brevlådan, annars kommer den till ditt närmsta PostNord-ombud. Du kommer i sådana fall få ett SMS eller en avi via brev med med information. Endast privatpersoner.

PostNord Varubrev: 19kr - Skickas med PostNord som varubrev och levereras inom 1-3 vardagar (spårbart). Beroende på försändelsens storlek kan den levereras direkt till brevlådan, annars kommer den till ditt närmsta PostNord-ombud. Du kommer i sådana fall få ett SMS eller en avi via brev med med information. Endast privatpersoner.

Instabox: 29 kr - Leverans till vald Instabox, inom 0-3 dagar. I kassan väljer du själv vilken box ordern ska levereras till och du får även en preliminär leveranstid. Notera att den tiden är endast preliminär och ingenting vi kan garantera. Du får ett SMS när din order skickas från oss och via länken i SMS:et kan du följa din försändelse. När försändelsen kommer fram till vald Instabox får du ett SMS med en kod som du använder för att hämta din order. Privat och företag.

Schenker ombud: 59 kr - Med Schenker ombud kan du spåra din beställning och du får ett SMS när din order finns att hämta hos ditt närmsta Schenker-ombud. Levereras inom 1-3 vardagar. Privat och företag.

Budbee: 59 kr - Hemleverans med Budbee. Din order levereras hem till dig inom 1-2 arbetsdagar. Med hjälp av Budbees app kan du följa din order i realtid. I appen kan du även anpassa leveransen efter dina behov. Försändelser som skickas med Budbee skickas från oss måndagar, onsdagar samt fredagar. Endast privatpersoner. 

PostNord ombud: 59 kr - Med PostNord ombud kan du spåra din beställning och du får ett SMS när din order finns att hämta hos ditt närmsta PostNord-ombud. 1-3 vardagar. Privat och företag.

PostNord hemleverans: 79 kr - Hemleverans med PostNord. När din försändelse skickats från oss får du en avi per SMS eller mail för att välja leveransalternativ för din försändelse. 1-3 vardagar. Endast privatpersoner.

Företagspaket: 99 kr - Direktleverans till ert företag. Leverans sker vardagar mellan 8-17, inom 1-3 vardagar. Om ingen är på plats för att ta emot försändelsen kommer en extra utkörning krävas varvid en avgift på 300 kr debiteras kund. Endast företag.

Hämtning: 0 kr - När du väljer “Hämtning” i kassan kan du hämta din order på vårt lager i Södertälje. Du får ett mail när din order är redo att hämtas. Vi har öppet måndag-fredag 11.00-17.00. 

OBS. Endast personlig utlämning mot giltig svensk legitimation. 

På grund av de rådande omständigheterna kring covid-19 har vi stängt hämtningen tillsvidare. 

Observera att försändelser med spårbar frakt EJ kan skickas till en boxadress.

På grund av säkerhetsskäl kräver vi i vissa fall legitimering vid Budbee hemleverans samt legitimering via Mobilt Bank-ID för Instabox.

Av säkerhetsskäl förbehåller sig SkalHuset rätten att ändra din valda fraktmetod för både vår och kundens säkerhet. Notera att vi aldrig kommer byta till ett billigare alternativ än vad du som kund har valt.

3.3

Det är mycket viktigt att den uppgivna adressinformationen är korrekt. Vid felaktiga adressuppgifter (till exempel fel postnummer) tillkommer en extra avgift från fraktbolagens sida. Vi förbehåller oss rätten att debitera dig som kund denna kostnad.
Avgift: 250 kr

Vid ej korrekt angiven adress för hemleverans via Budbee, eller avbruten leverans, kommer försändelsen skickas tillbaka till oss och SkalHuset kommer då debitera dig som kund en frakt- och hanteringsavgift.
Avgift: 150 kr

För misslyckade leveransförsök med Budbee tar vi ut en frakt- och hanteringsavgift. 
Avgift: 50 kr per leveransförsök

För outlösta paket skickade till ombud eller Instabox debiterar vi kunden en frakt- och hanteringsavgift.
Avgift privatperson: 150 kr

Avgift företag: 300 kr  

Vid återkallad försändelse från Instabox, vid exempelvis fel adress eller misstanke om bedrägeri, kommer SkalHuset att debitera dig som kund. 
Avgift: 150 kr

Om du beställt Schenker företagspaket och inte är på plats vid leveranstillfället kommer försändelsen lämnas till ditt närmsta Schenker-ombud. Detta innebär en avgift för SkalHuset och denna avgift förbehåller sig SkalHuset rätten att debitera dig som kund.

Beställer du Schenker företagspaket till en bostadasdress/ett bostadsområde kan en eventuell avgift tillkomma. Denna avgift förbehåller sig SkalHuset rätten att debitera dig som kund.

4. Leverans

4.1 

Leveranstiden kan variera något beroende på vilken produkt du köpt. Leveranstiden för produkten står på respektive produktsida.

Normal leveranstid för produkter som finns i lager är 0-3 arbetsdagar. 

Vissa produkter har en leveranstid på 3-6 arbetsdagar. Om du beställt en produkt med en leveranstid på 3-6 arbetsdagar kommer din order skickas från oss inom 3 arbetsdagar. Anledningen till den något längre leveranstiden är att dessa produkter befinner sig på ett annat lager. Så fort din order skickats från vårt lager kommer du få ett mail från oss. 

Om du beställt en beställningsvara står det ett preliminärt leveransdatum på produktsidan. Alla beställningsvaror är markerade med en gul info-symbol på produktsidan, i kassan samt i orderbekräftelsen. 

PostNord och Schenker har en leveranstid på normalt 1-3 arbetsdagar. Instabox har en leveranstid på normalt 0-3 dagar och Budbee har normalt en leveranstid på 1-2 arbetsdagar. Detta är leveranstid enligt information från PostNord, DB Schenker, Instabox och Budbee.

Vänligen notera att avvikelser kan förekomma som ligger utanför SkalHusets kontroll, vilket kan påverka leveranstiden. Observera att dessa leveranstider gäller från att din order har skickats.

4.2

Om paket som ska hämtas hos ombud ska du göra detta inom tiden som anges i avin. Normalt ska paket hämtas ut personligen mot giltig legitimation och försändelse-ID. Du kommer alltid få en avisering som visar var och när paket kan hämtas. Avisering kan ske via e-post, SMS eller vanlig post.

4.3

Stopptid för utleverans samma vardag:
Företagspaket: 14.00
Schenker ombud: 14.00
Budbee: 14.00
PostNord: 16.00
Instabox: 16.15

 

5. Ångerrätt och öppet köp

5.1 

Du har i enighet med distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du mottagit varan.

5.2 

Varan måste returneras oanvänd och tillsammans med originalförpackningen. Se till att din retur är märkt med ditt ordernummer och är väl förpackad så den inte går sönder under transporten. Du som kund ansvarar för att varan kommer fram till oss och att varan då är i gott skick. Vi rekommenderar att du skickar din retur spårbart. Om du vill skicka returen spårbart måste du skicka den direkt till oss då vi inte hämtar ut försändelser från ombud. SkalHuset förbehåller sig rätten att ta ut en avgift för eventuell värdeminskning och dra av det från returbeloppet. Vi förbehåller oss även rätten att inte acceptera använda produkter i retur. 

Du kan köpa en retursedel av oss via denna länk: skalhuset.se/retur, denna kostar 45 kr. Tänk på att packa din retur så litet och miljöeffektivt som möjligt samt se till att produkten skyddas från eventuell fraktskada. Vid oskäligt stort paket förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift om 50 kr för att täcka extra kostnader från PostNord.

Observera att om du som kund väljer ett annat leveransalternativ än vår standardfrakt (PostNord Brevfrakt 0 kr) vid beställning kommer du inte bli återbetald fraktkostnaden vid en eventuell retur.

Vänligen notera att om du använder samma emballage som produkten/produkterna kommer i, måste du själv frankera försändelsen. Har den ej frankerats tar vi ut en avgift om 90 kr för våra och PostNords omkostnader.

Du kan även använda Konsumentverkets egen blankett. Den hittar du här.

5.3 
Produkter som ej omfattas av ångerrätt:

1) Varor som beställts efter särskilda önskemål. Till exempel ej lagerförda varor som beställs hem specifikt efter kundens önskemål.

2) Varor med bruten plombering.

3) Varor som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis in ear-hörlurar).

5.4

Öppet köp gäller inom 90 dagar från att du mottagit leveransen. För att kunna använda dig av öppet köp får produkten/produkterna ej vara använda samt att förpackningen ej får vara öppnad eller skadad. Originalförpackningen ska alltid skickas med. Om produkten/produkterna är använda eller förpackningen bruten gäller ej öppet köp, då gäller istället ångerrätten.

Du skickar tillbaka produkten/produkterna tillsammans med ditt ordernummer samt att du skriver "Öppet Köp" på följesedeln alternativ en lapp. Försändelsen bör vara väl förpackad så att den inte går sönder under transporten. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka produkten/produkterna spårbart.

Returkostnaden står du som kund för om du ångrat köpet. Vänligen notera att om du använder samma brev som produkten/produkterna kommer i, måste du själv frankera försändelsen. Har den ej frankerats tar vi ut en avgift om 90 kr för våra och PostNords omkostnader.

Observera att ångerrätt/öppet köp ej gäller företag.

 

6. Reklamation och garanti 

6.1 

De flesta reklamationer kan genomföras via mail, vi ber dig därför att EJ göra någon retur av reklamationer innan du varit i kontakt med vår kundservice. Instruktioner för hur du gör en reklamation hittar du i vårt hjälpcenter.

6.2

Om det skulle vara fel på en vara/varor har kunden rätt att få varan reparerad eller ersatt med en ny enligt konsumentlagen. Reklamation ska ske inom 3 dagar från att du mottagit din beställning.

Vi följer konsumentköplagen om 3 års reklamationsrätt. För att kunna reklamera en vara krävs att felet fanns från början. Du får alltså inte själv ha orsakat felet. Skador som uppstår vid felaktig användning eller montering går inte att reklamera. Detta gäller till exempel felaktigt monterade skärmskydd då denna typ av produkt kräver noggrannhet för att fungera optimalt.

6.3 

Alla produkter levereras med minst 6 månaders fabriksgaranti från leveransdatumet, om inte annat uppges i produktbeskrivningen.

 

7. Retur och byte

7.1 

Har du skickat med följesedeln i din retur behandlas din retur inom 10 dagar från det att vi mottagit returen. Skickas returen tillbaka utan följesedeln hamnar returen i det manuella flödet och kommer behandlas inom 15 arbetsdagar.

7.2 

Har du av misstag beställt fel produkt eller en produkt som inte passar dig och önskar byta till en annan produkt gör du detta genom att beställa den önskade produkten och sedan returnera den produkten du vill lämna tillbaka till oss. 

Din nya beställning levereras till dig inom 0-3 arbetsdagar och din retur behandlas inom 10 arbetsdagar från att vi har mottagit denna. När din retur har behandlats får du ett mail av oss och vi krediterar dig för det du returnerat. Återbetalning sker via det betalsätt du valde när köpet gjordes, till samma konto du gjorde betalningen från.

Ej returnerad produkt

Om du som kund ska skicka tillbaka en produkt på grund av byte, reklamation, felskickad produkt, skadad produkt eller liknande efter överenskommelse där vi önskar produkten åter och ej gör detta, kommer vi fakturera dig som kund för kostnaden av denna produkt samt en administrativ kostnad på 200 kr.

 

8. Information för företagskunder

8.1 

Även företag kan handla på faktura direkt i kassan via CollectorBank. För att handla som företag klickar du på "Jag handlar som: Privat  Ändra" och följ instruktionerna. För att handla som kommun eller landsting klickar du på "Kommuner och landsting - Handlar du för kommun eller landsting, klicka här." under punkt 3 "Slutför ditt köp" i kassan. 

OBS. Handlar du som företag måste du välja fraktalternativet Schenker spårbart, Instabox eller Företagspaket.

8.2

Finns det för få produkter i lager eller vill du köpa en liknande produkt som vi inte har på hemsidan kan ni alltid höra av er så hjälper vi er så gott vi kan. Skicka ett mail till post@skalhuset.se eller ring oss på 010-1889909, måndag-fredag 08.00-20.00.

 

9. Kontaktinformation

SkalHuset.se
C/O Lowwi AB
Gränsbovägen 4A
15242 Södertälje

(Ej besöksadress. Vi tar inte under några omständigheter emot besök)

Mail: support@skalhuset.se

Kundtjänst: 010-1889909
Telefon och chatt:

Måndag - Fredag: 08.00-20.00

Lördag: Stängt
Söndag: Stängt

Organisationsnummer: 556881-9238
Företagsnamn och juridiskt namn: Lowwi AB
Godkänd för F-skatt

 

10. Force Majeure

Säljaren ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som säljaren inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständigheter som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder.

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN): https://www.arn.se/

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu

Produkten har blivit tillagd i varukorgen