• Fri brevfrakt (spårbart från 59kr)
  • Snabba leveranser
  • Öppet köp i 90 dagar

 Fri brevfrakt

 90 dagars öppet köp

1. Allmänt

1.1

Dessa allmänna villkor (“villkoren”) gäller när du som kund (”du”) gör en beställning via www.skalhuset.se, och tillhörande sidor (”hemsidan”). Avtal ingås mellan dig och Lowwi AB, organisationsnummer 556881-9238 (”SkalHuset”). Övrig information om SkalHuset samt kontaktuppgifter framgår på hemsidan. 

1.2 

SkalHuset godkänner inte, enligt svensk lag, kreditköp till personer under 18 år. För att kunna beställa på hemsidan måste du ha fyllt 18 år. SkalHuset förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (exempelvis om du uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).

1.3

SkalHuset reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på hemsidan, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar eller felaktigt lagersaldo. SkalHuset förbehåller sig rätten att korrigera samt uppdatera felaktig information när som helst. 

Observera att de press-/produktbilder som används på hemsidan endast ger en indikation av hur produkten ser ut. På grund av ljussättning, tillverkningsmaterial och inställningar på bildskärm, kan färger och nyanser skilja sig från bild till fysisk vara i dagsljus. Detta gäller till exempel nyanser av silver och guld till ljusare färger såsom champagne eller beige. Vi strävar efter att använda bildmaterial som på bästa sätt ger en så verklighetstrogen bild av produkten som möjligt. Ett fåtal bilder är retuscherade för att på bästa sätt spegla verkligheten.

I vissa fall kan design av specifika varor skilja sig något från produktbild. Detta beror på att tillverkare utvecklar sina produkter kontinuerligt och ibland justerar detaljer under produktionsfasen. Ett bra exempel på detta är skärmskydd som i vissa fall har heltäckande skydd för mobiltelefonens kameraoptik istället för en öppning. Produktens kvalitet är dock alltid likvärdig eller förbättrad.

Alla bilder på hemsidan ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanterat återge det antal varor kunden erhåller eller varans exakta utseende. 

1.4

Hemsidan och allt innehåll på hemsidan ägs av SkalHuset eller dess licensgivare. Genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar är informationen skyddad. Produktnamn, varumärken, bilder, firmanamn och grafik, design, layout samt information om tjänster, varor och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande av SkalHuset.se.

 

2. Beställning och Avtal

2.1 

När du genomför ett köp godkänner du våra köpvillkor samt vår integritetspolicy. Du godkänner därmed att du som kund har tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter samt cookies, enligt SkalHusets integritetspolicy.

2.2 

Ett avtal om köp ingås först när SkalHuset bekräftat din beställning och du mottagit en orderbekräftelse från SkalHuset via e-post. SkalHuset rekommenderar dig att spara orderbekräftelsen för eventuell kontakt med vår kundtjänst. Fram till dess att din beställning bekräftats av SkalHuset kan du återkalla din beställning. Om du återkallar din beställning kommer SkalHuset återbetala alla eventuella betalningar du eller dina betal- eller kreditkortsföretag gjort för beställningen.

2.3 

Om du har beställt fel produkt eller helt enkelt vill ångra ditt köp, kontakta oss omgående så ska vi försöka stoppa ordern. Tyvärr kan vi inte garantera att din order hinner stoppas. Vi rekommenderar då att du ringer oss på 010-1889909, eller chattar in till oss (här på hemsidan, alternativt Facebook Messenger). 

Skulle det vara så att telefonen och chatten är stängd så kan du skicka ett mail till support@skalhuset.se med rubriken "Bråskande - Avbryt order". Inkludera då ditt ordernummer och eventuell ytterligare information.

 

3. Betalning, priser och avgifter

3.1 

På SkalHuset kan du välja att betala med Klarna eller Swish. 

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst. Klarna Checkout skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert.

Du kan även välja att betala med Swish. Då klickar du på "Betala med Swish? Klicka här!" i kassan, fyller i dina uppgifter och öppnar Swish-appen för att bekräfta köpet med Bank-ID. 

3.2

SkalHuset erbjuder alltid gratis brevfrakt samt ett flertal spårbara fraktmetoder.

PostNord Brev: 0kr - Det förvalda alternativet skickas som vanligt brev med PostNord (ej spårbart). Är brevet för stort för brevlådan kommer du få en avi för att hämta ditt brev på närmaste postombud. Endast privatpersoner

Instabox: 29 kr - Leverans till vald Instabox, inom 0-3 dagar. I kassan väljer du själv vilken box det ska levereras till och får även en preliminär leveranstid. Notera att den tiden är endast preliminär och är ingenting vi kan garantera. Du får ett SMS när din order skickas från oss och via länken i SMS:et kan du följa din försändelse. När försändelsen kommer fram till vald Instabox får du ett SMS med en kod som du använder för att hämta din order. Detta alternativ är gratis på köp över 600 kr. Privat och företag.

Schenker ombud: 59 kr - Med Schenker ombud kan du spåra din beställning och du får ett SMS när din order finns att hämta hos ditt närmsta Schenker-ombud. Detta alternativ är gratis på köp över 850 kr. Privat och företag.

Budbee: 59 kr - Hemleverans med Budbee. Din order levereras hem till dig inom 1-2 arbetsdagar. Med hjälp av Budbees app kan du följa din order i realtid. I appen kan du även anpassa leveransen efter dina behov. Detta alternativ är gratis på köp över 850 kr. Endast privatpersoner.

Företagspaket: 99 kr - Direktleverans till ert företag. Leverans sker vardagar mellan 8-17. Om ingen är på plats för att ta emot försändelsen kommer en extra utkörning krävas varvid en avgift på 300 kr debiteras kund. Beställningar avgår från oss varannan vardag för att spara på miljön. Detta fraktalternativ är kostnadsfritt över 5000 kr. Endast företag.

Hämtning: 0 kr - När du väljer “Hämtning” i kassan kan du hämta din order på vårt lager i Södertälje. Du får ett mail när din order är redo att hämtas. Vi har öppet måndag-fredag 11.00-17.00. 

OBS. Endast personlig utlämning mot giltig svensk legitimation. 

På grund av de rådande omständigheterna kring covid-19 har vi stängt hämtningen tillsvidare. 

Observera att försändelser med spårbar frakt EJ kan skickas till en boxadress.

På grund av säkerhetsskäl kräver vi i vissa fall legitimering vid Budbee hemleverans samt legitimering via Bank-ID för Instabox.

Av säkerhetsskäl förbehåller sig SkalHuset rätten att ändra din valda fraktmetod för både vår och kundens säkerhet. Notera att vi aldrig kommer byta till ett billigare alternativ än vad du som kund har valt.

3.3

Det är mycket viktigt att den uppgivna adressinformationen är korrekt. Vid felaktiga adressuppgifter (till exempel fel postnummer) tillkommer en extra avgift från fraktbolagens sida. Vi förbehåller oss rätten att debitera dig som kund denna kostnad.
Avgift: 250 kr

Vid ej korrekt angiven adress för hemleverans via Budbee kommer försändelsen skickas tillbaka till oss och SkalHuset kommer då debitera dig som kund en frakt- och hanteringsavgift.
Avgift: 150 kr

För misslyckade leveransförsök med Budbee tar vi ut en frakt- och hanteringsavgift. 
Avgift: 50 kr per leveransförsök

För outlösta paket skickade till ombud eller Instabox debiterar vi kunden en frakt- och hanteringsavgift.
Avgift privatperson: 150 kr

Avgift företag: 300 kr  

Vid återkallad försändelse från Instabox, vid exempelvis fel adress eller misstanke om bedrägeri, kommer SkalHuset att debitera dig som kund. 
Avgift: 150 kr

 

4. Leverans

4.1 

Leveranstiden kan variera något beroende på vilken produkt du har köpt. Leveranstiden för produkten står på respektive produktsida.

Normal leveranstid för produkter som finns i lager är 1-3 arbetsdagar. 

Vissa produkter har en leveranstid på 3-6 arbetsdagar. Om du har beställt en produkt med en leveranstid på 3-6 arbetsdagar kommer din order att skickas från oss inom 3 arbetsdagar. Anledningen till den något längre leveranstiden är att dessa produkter befinner sig på ett annat lager. Så fort din order har skickats från vårt lager kommer du att få ett mail från oss. 

Om du har beställt en beställningsvara står det ett preliminärt leveransdatum på produktsidan. Alla beställningsvaror är markerade med en gul info symbol på produktsidan, i kassan samt i orderbekräftelsen. 

PostNord och Schenker har en leveranstid på normalt 1-3 arbetsdagar. Instabox har en leveranstid på normalt 0-3 dagar och Budbee har normalt en leveranstid på 1-2 arbetsdagar. Detta är leveranstid enligt information från PostNord, Schenker, Instabox och Budbee.

Vänligen notera att avvikelser kan förekomma som ligger utanför SkalHusets kontroll, vilket kan påverka leveranstiden. Observera att dessa leveranstider gäller från att din order har skickats.

4.2

Om paket som ska hämtas hos ombud ska du göra detta inom tiden som anges i aviseringen. Normalt ska paket hämtas ut personligen mot giltig legitimation och försändelse-ID. Du kommer alltid få en avisering som visar var och när paket kan hämtas. Avisering kan ske via e-post, SMS eller vanlig post.

4.3

Stopptid för utleverans samma vardag:
Företagspaket: 14.00
Schenker ombud: 14.00
Budbee: 14.00
Instabox: 16.15
PostNord brevfrakt: 16.00

4.4 

Vid leverans till Norge erbjuder vi endast frakt via PostNord. PostNord har en normal leveranstid på 2-5 arbetsdagar. Detta är leveranstid enligt information från PostNord. Vänligen notera att avvikelser kan förekomma som ligger utanför SkalHusets kontroll, vilket kan påverka leveranstiden. Observera att dessa leveranstider gäller från att din order har skickats.

 

5. Ångerrätt och öppet köp

5.1 

Du har i enighet med distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit varan.

5.2 

Varan måste returneras oanvänd och tillsammans med originalförpackningen. Se till att din retur är märkt med ditt ordernummer och är väl förpackad så den inte går sönder under transporten. Du som kund ansvarar för att varan kommer fram till oss och att varan då är i gott skick. Vi rekommenderar att du skickar din retur spårbart. Om du väljer att skicka returen spårbart måste du välja PostNord som transportör, då vi endast hämtar ut spårbara försändelser från dem, inga andra transportörer. SkalHuset förbehåller sig rätten att ta ut en avgift för eventuell värdeminskning och dra av det från returbeloppet. Vi förbehåller oss även rätten att inte acceptera använda produkter i retur.

Du kan även köpa en retursedel av oss på denna länk: skalhuset.se/retur, denna kostar 39 kr. Vi kommer då att dra av 39 kr från returbeloppet.

Observera att om du som kund väljer ett annat alternativ än vår standardfrakt (PostNord Brevfrakt 0 kr) vid beställning kommer du inte att bli återbetald fraktkostnaden vid en eventuell retur.

Vänligen notera att om du använder samma emballage som produkten/produkterna kommer i, måste du själv frankera emballaget. Har brevet ej frankerats tar vi ut en avgift om 90 kr för våra och PostNords omkostnader.

Du kan även använda Konsumentverkets egna blankett. Den hittar du här.

5.3 
Produkter som ej omfattas av ångerrätt:

1) Varor som beställts efter särskilda önskemål. Till exempel ej lagerförda varor som beställs hem specifikt efter kundens önskemål.

2) Plomberade varor.

3) Varor som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis hörlurar).

5.4

Öppet köp gäller inom 90 dagar från att du mottagit leveransen. För att kunna använda dig av öppet köp får produkten/produkterna ej vara använda samt att förpackningen ej får vara öppnad eller skadad. Originalförpackningen ska alltid skickas med. Om produkten/produkterna är använda eller förpackningen bruten slutar öppet köp att gälla, då gäller ångerrätten.

Du skickar tillbaka produkten/produkterna tillsammans med ditt ordernummer samt att du skriver "Öppet Köp" på följesedeln alternativ en lapp. Försändelsen bör vara väl förpackad så att den inte går sönder under transporten. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka produkten/produkterna spårbart.

Returkostnaden står du som kund för om du ångrat köpet. Vänligen notera att om du använder samma brev som produkten/produkterna kommer i, måste du själv frankera brevet. Har brevet ej frankerats tar vi ut en avgift om 90 kr för våra och PostNords omkostnader.

Observera att ångerrätt/öppet köp ej gäller företag.

 

6. Reklamation och garanti 

6.1 

De flesta reklamationer kan genomföras via mail, vi ber dig därför att EJ göra någon retur av reklamationer innan du har varit i kontakt med vår kundservice. Instruktioner för hur du gör en reklamation hittar du i vårt hjälpcenter.

6.2

Om det skulle vara fel på en vara/varor har kunden rätt att få varan reparerad eller ersatt med en ny enligt konsumentlagen. Reklamation ska ske inom 3 dagar från att du mottagit din beställning.

Vi följer konsumentköplagen om 3 års reklamationsrätt. För att du ska kunna reklamera en vara krävs att felet fanns från början. Du får alltså inte själv ha orsakat felet. Skador som uppstår vid felaktig användning eller montering, går ej att reklamera. Detta gäller till exempel felaktigt monterade skärmskydd då denna typ av produkt kräver noggrannhet för att fungera optimalt.

6.3 

Alla produkter levereras med minst 6 månaders fabriksgaranti från leveransdatumet, om inte annat uppges i produktbeskrivningen.

 

7. Retur och byte

7.1 

Har du skickat med följesedeln i din retur behandlas din retur inom 10 dagar från det att vi mottagit returen. Skickas returen tillbaka utan följesedeln hamnar returen i det manuella flödet och kommer behandlas inom 15 arbetsdagar.

7.2 

Har du av misstag beställt fel produkt eller en produkt som inte passar dig och önskar byta till en annan produkt gör du detta genom att beställa den önskade produkten och sedan returnera den produkten du vill lämna tillbaka till oss. 

Din nya beställning levereras till dig inom 1-3 arbetsdagar och din retur behandlas inom 10 arbetsdagar från att vi har mottagit denna. När din retur har behandlats får du ett mail av oss och vi krediterar dig för det du returnerat. Återbetalning sker via det betalsätt du valde när köpet gjordes, till samma konto du gjorde betalningen från.

Ej returnerad produkt

Om du som kund ska skicka tillbaka en produkt på grund av byte, reklamation, felskickad produkt, skadad produkt eller liknande efter överenskommelse där vi önskar produkten åter och ej gör detta, kommer vi fakturera dig som kund för kostnaden för denna produkt samt en administrativ kostnad på 200 kr.

 

8. Information för företagskunder

8.1 

Även företag kan handla på faktura direkt i kassan via Klarna. För att handla som företag klickar du på "Jag handlar som: Privat  Ändra" och följ instruktionerna. För att handla som kommun eller landsting klickar du på "Kommuner och landsting - Handlar du för kommun eller landsting, klicka här." under punkt 3 "Slutför ditt köp" i kassan. 

OBS. Handlar du som företag måste du välja fraktalternativet Schenker spårbart eller Företagspaket.

8.2

Finns det för få produkter i lager eller vill du köpa en liknande produkt som vi inte har på hemsidan kan ni alltid höra av er så hjälper vi er så gott vi kan. Skicka då ett mail till post@skalhuset.se eller ring oss på 010-1889909, mån - tors 09.00-16.00 & fre 10.00-15.00.

 

9. Kontaktinformation

SkalHuset.se
C/O Lowwi AB
Gränsbovägen 4A
15242 Södertälje

(Ej besöksadress. Vi tar inte under några omständigheter emot besök)

Mail: support@skalhuset.se

Kundtjänst: 010-1889909
Telefon och chatt:

Måndag - Torsdag: 09.00 - 16.00
Fredag: 10.00 - 15.00

Organisationsnummer: 556881-9238
Företagsnamn och juridiskt namn: Lowwi AB
Godkänd för F-skatt

 

10. Force Majeure

Säljaren ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som säljaren inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständigheter som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder.

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN): https://www.arn.se/

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu

Produkten har blivit tillagd i varukorgen